חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

על מה יסכימו לשלם לנו בעתיד? מחשבות על יתרון האדם

בעידן שבו הבינה המלאכותית מתקדמת בצעדי ענק, שאלת מיליון הדולר היא האם יש לנו תפקיד יצרני בעתיד? מה יהיה תפקידנו בעולם החדש? הנה כמה מחשבות שלי על היתרונות הייחודיים שלנו כבני אדם, שיהיו כנראה המיומנויות שיישארו רלוונטיות לשוק העבודה העתידי וגם איך נוכל לטפח מיומנויות אלה כדי להישאר משמעותיים ולהוביל את השינוי.

הבוקר, קפה ביד אחת ועיתון ביד השנייה, אני חושב שיש מצב שבינה מלאכותית כבר יכולה ליצור את כל העיתון הזה באופן אוטומטי לחלוטין, כולל שימור של הסגנון של כל כותב ואפילו זוית המחשבה שלו, כולל התמונות לפי האנשים ואירועי היום, כולל מדור הבישול, הספורט ואפילו התשבצים. AI אינו עוד מושג מדעי בדיוני עתידני; הוא נוכח בחיינו, משנה את האופן שבו אנו עובדים, מתקשרים ויוצרים. תוכנות כותבות מאמרים, אלגוריתמים מלחינים מוזיקה מקורית, ומכונות מנהלות שיחות טבעיות ומשמעותיות. המחשבה על כך מעוררת בי התרגשות, אבל גם חשש. האם אני, כאדם יוצר ומתפקד, עומד להפוך למיותר? האם נשאר רק לבלות?

החרדה הזו אינה רק שלי. הרבה מרגישים את השינוי הזה ותוהים על מקומנו בעולם החדש. עדיין אני מרגיש שיש יתרון לאדם על המכונה, אנסה לתת כמה כיווני מחשבה של מהם היתרונות האלה, למה לדעתי בינה מלאכותית לא תצליח בהם והכי חשוב – איך לפתח מיומנויות שיצרו לנו יתרון בעתיד שכבר נראה מבעד לאופק:

  1. יצירת משמעות וסיפור

במהלך השנים הבנתי שהסיפורים שלנו הם מה שמחבר אותנו. כשאני מספר סיפור, אני לא רק מעביר מידע; אני משתף חוויה, רגש, פיסה מהנפש שלי. הסיפורים שלנו נובעים מהחוויות הכי אישיות ואינטימיות, מהרגשות, מהחלומות והתקוות שלנו.

המכונות יכולות לייצר טקסטים, אך הן אינן חוות את העולם כמונו. הן אינן מרגישות אהבה, שמחה או כאב. הסיפור האנושי הוא עמוק, מורכב, מלא בניואנסים שהמכונה אינה יכולה לשכפל. הן אולי יוכלו לשכלל וללטש את הרגשות שלנו אבל לא ליצור אותם או להצביע על מתי שהם מעוררים הזדהות ונוגעים חזק ברגש.

איך זה מתבטא במקצועות השונים?

  • יוצרי תוכן ואמנים: כתיבה, ציור, מוזיקה ותיאטרון הם תחומים שבהם החוויה האישית והרגשות הם מרכזיים. היצירה האנושית משקפת את התרבות, התקופה והחיים האישיים של היוצר.
  • אנשי שיווק ופרסום: יצירת סיפור מותג שמתחבר ללקוחות ברמה רגשית דורשת הבנה עמוקה של נפש האדם, דבר שמכונות אינן מסוגלות לבצע במלואו.
  • מעצבי אופנה: אופנה היא ביטוי תרבותי ואישי. המעצבים שואבים השראה מחוויות, תרבויות ורגשות כדי ליצור משהו חדש וייחודי.

כדי לטפח את היכולת הזו, כדאי לחוות את החיים במלואם: לקרוא, לכתוב, לרקוד, לבכות, לצחוק, להקשיב לאחרים ובעיקר להתחבר לרגשות האישיים בלי הפחד לבטא אותם. הסיפור שלי הוא ייחודי, וכך גם שלך.

 

2. אינטליגנציה רגשית ואמפתיה

קיבלתם עבודה חדשה, אתם מרגישים בעננים וחייבים חבר או חברה לשתף אותם בכך. מה הסיכוי שתרצו לשתף בכך בינה מלאכותית? שתתרגש אתכם קצת? מישהו שישמח איתך, יבכה איתך או ייתן לך על הראש – כל אלה דורשים רגש אנושי כדי לגרום להם לקרות.

היכולת שלנו לחוש אמפתיה, להתחבר רגשית לאחרים, היא מתנה אדירה. המכונות יכולות לזהות רגשות על פי דפוסים, אך הן אינן מרגישות באמת. הן אינן יכולות לחבק אדם שבור לב, או לשמוח מהצלחתו של חבר.

איך זה מתבטא במקצועות השונים?

  • אנשי חינוך והוראה: מורים לא רק מעבירים ידע, אלא גם מטפחים, מעודדים ומבינים את הצרכים הרגשיים של התלמידים.
  • מטפלים ויועצים: טיפול נפשי דורש אמפתיה והבנה עמוקה של רגשות אנושיים.
  • אנשי שירות לקוחות: התמודדות עם לקוחות דורשת סבלנות, אמפתיה ויכולת לפתור בעיות באופן אנושי.

כדי לחזק את המיומנות הזו, עלינו להיות נוכחים יותר בסביבה החברתית שלנו. להקשיב באמת, ללא שיפוט. לתת מקום לרגשות שלנו ושל אחרים. זה מה שיוצר קשרים אמיתיים ומשמעותיים – וזה אולי המרכיב המשמעותי ביותר של המיומנות הזו – קשרים, אבל במובן העמוק והמשמעותי ביותר של המילה.

3. חשיבה ביקורתית ויצירתית

העולם מלא באתגרים מורכבים, ואין לנו את כל התשובות. אבל יש לנו את היכולת לשאול שאלות, לחשוב מחוץ לקופסה, לנסות פתרונות חדשים – זו מהות ההתקדמות האנושית.

המכונות פועלות על פי נתונים קיימים. הן טובות בניתוח מידע, אך אינן יכולות להמציא רעיונות שלא מבוססים על מה שכבר ידוע. כאשר משהו לפתע "לא מרגיש נכון" (כמו לא מעט תשובות של בינה מלאכותית) האדם ידע להצביע על כך ולאותת שזה לא הכיוון.

איך זה מתבטא במקצועות השונים?

  • מהנדסים ומדענים: פיתוח טכנולוגיות חדשות, המצאות ופתרונות לבעיות מורכבות דורש חשיבה יצירתית וביקורתית.
  • אנשי שיווק: יצירת קמפיינים חדשניים שמושכים את תשומת הלב ומבדילים את המותג מהמתחרים.
  • אנשי עסקים ויזמים: זיהוי הזדמנויות חדשות, יצירת מודלים עסקיים ייחודיים והתמודדות עם אתגרים בשוק המשתנה.

פיתוח חשיבה יצירתית נעשה כאשר אנחנו מאפשרים לעצמנו לטעות, להתנסות ולאתגר את המוסכמות. כשאנחנו בוחרים להיפגש עם אנשים שונים, להיחשף לרעיונות חדשים ולהרחיב את האופקים – זה מה שמעניק לנו מבט אנושי עם פרספקטיבה רחבה שמאפשרת הבעת ביקורת נכונה או מחשבה יצירתית.

4. אתיקה ושיקולים מוסריים

לא פעם עמדתי בפני החלטה מורכבת, שבה לא הייתה תשובה קלה. הערכים, המוסר, המצפן הפנימי שלי – הם שהנחו אותי. המכונות אינן מחזיקות בערכים. הן מבצעות פעולות על פי אלגוריתמים, ללא שיקול דעת מוסרי אמיתי.

האם להכניס עוד חיל רגלי כדי להגביר שליטה בשטח האויב ולסכן עוד חיי חיילים? האם אתם מסוגלים לדמיין בינה מלאכותית שעונה בצורה "נכונה" יותר מבני אדם על השאלה הזו?

איך זה מתבטא במקצועות השונים?

  • מנהלים ומקבלי החלטות: קביעת מדיניות ארגונית, התמודדות עם דילמות אתיות, התחשבות בהשלכות על עובדים ולקוחות.
  • אנשי משפט ומשפטנים: פרשנות של חוקים, ייצוג משפטי והגנה על זכויות האדם דורשים שיקול דעת מוסרי עמוק.
  • אנשי רפואה: קבלת החלטות טיפוליות מורכבות, התמודדות עם סוגיות של אתיקה רפואית והצלת חיים.

כדי להעמיק את התפיסה האתית והמוסרית, מומלץ לחזור אחורה לראשית הדעת האנושית – הפילוסופיה, לדון בסוגיות אתיות, להקשיב לנקודות מבט שונות. המוסריות שלנו היא מה שמבדיל אותנו, מה שמנחה אותנו לפעול לטובת הכלל ולשקלל דברים שיש להם מחיר כבד.

5. מנהיגות והנעת אנשים

אנשים מעוררים השראה באנשים. זה נכון לגבי קריאת ספרים מעוררים, נאומים או אפילו בוס בעבודה או אחראי משמרת. מכונות אינן יכולות להוביל אנשים, להחדיר בהם אמונה או תשוקה. הן אינן יכולות ליצור חזון משותף.

איך זה מתבטא במקצועות השונים?

  • מנהלים ומנהיגים: הובלת צוותים וארגונים, יצירת חזון והנעת אנשים להשגתו.
  • אנשי חינוך: מורים ומרצים שמעוררים השראה בתלמידים, מטפחים את הדור הבא.
  • אנשי בידור: שחקנים, מוזיקאים ואמנים שמשפיעים על הקהל, מעוררים רגשות ומחשבות.

כדי לפתח מנהיגות, אני מאמין שחשוב להיות אותנטיים ולנסות להיצמד לחלק הכי ראשוני בתוכנו, להקשיב לעצמנו, ללמוד מהניסיון ולפתח חשיבה חברתית וסביבתית. המנהיגות שלנו יכולה ליצור שינוי אמיתי בעולם.

 

6. רוחניות והחיפוש אחר משמעות

בעומק הלב, כולנו מחפשים משמעות. בין אם דרך דת, פילוסופיה, אמנות או טבע – הרצון להבין את מקומנו בעולם הוא חלק מהיותנו אנושיים. המכונות אינן חוות קיום, אינן שואלות "למה". הן פשוט עושות.

איך זה מתבטא במקצועות השונים?

  • אנשי דת ורוח: מובילים קהילות בחיפוש אחר משמעות, ערכים ודרך חיים.
  • אמנים ויוצרים: מבטאים את החיפוש אחר משמעות דרך יצירותיהם, מעוררים מחשבה ורגש.
  • אנשי טיפול: מסייעים לאחרים למצוא משמעות בחייהם, להתמודד עם אתגרים וקשיים.

אני מאמין שחשוב שנקדיש זמן להתבוננות פנימית, לשאול את השאלות הגדולות, להתחבר לערכים ולמהות שלנו. יש לי תחושה שהבינה המלאכותית תפנה לאנשים המון זמן ומשאבים כדי לעסוק ב"שאלות הגדולות" של הקיום שלהם – שאלות אנושיות שהחיפוש אחריהן כמו המציאה שלהן – הן אירוע אנושי טהור.

מחכה לנו עתיד אנושי במיוחד

העתיד אינו משהו שקורה לנו; הוא משהו שאנו יוצרים. בעוד הטכנולוגיה ממשיכה להתקדם ולשנות את פני העולם, עלינו לזכור שהאנושיות שלנו היא הכוח המניע האמיתי. במקום לחשוש שהמכונות יחליפו אותנו, נוכל לראות בהן שותפות לדרך – כלים המאפשרים לנו לשחרר את הפוטנציאל הטמון בנו.

הטכנולוגיה יכולה לשחרר אותנו מהמשימות השגרתיות, אך היא אינה יכולה להחליף את היכולת שלנו לחלום, ליצור, לאהוב ולהעניק משמעות. זהו תפקידנו לבחור כיצד להשתמש בה – האם נאפשר לה לעצב אותנו, או שנשתמש בה כדי להגשים את החזונות והשאיפות שלנו.

הבחירה בידינו. אנו יכולים להיות המעצבים של עתיד שבו האנושיות והטכנולוגיה פועלות בהרמוניה, מחזקות זו את זו. עתיד שבו לכל אחד מאיתנו יש מקום ותפקיד ייחודי, שבו היכולות הייחודיות שלנו מוערכות ומטופחות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הנצפים ביותר

אחלה גבר שבעולם: 3 שלבים בדמות הגבר הישראלי

קלאסיקה

Oz

1 דצמ 2024

מיתוג מחדש: 5 היתרונות בכישלון או איך כישלון הוא המפתח היחיד להצלחה

קלאסיקה

Oz

17 נוב 2024

מהפכת הקיטור והברזל: איך המהפכה התעשייתית בנתה את העולם המודרני

קלאסיקה

Oz

10 ספט 2024

מה הסיכוי שכל הסיפורים בעולם הם רק 7 קווי עלילה? הכירו את התיאוריה של כריסטופר בוקר

אמנות הסיפור

Oz

5 נוב 2024

גן עדן, הסוד שהאנושות מחפשת מאז ומעולם

קלאסיקה

Oz

10 ספט 2024

מה הסיכוי שהקפה התחיל בכלל כתעלומה מיסטית?

קלאסיקה

Oz

10 ספט 2024