חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התיבלון הסודי של סטוריטלינג לפי לוואר ברטון

תוכן עניינים

 


סטוריטלינג: מסע אישי ומורשת עתיקה

“אנחנו מספרים סיפורים כדי להבין את עצמנו,” אומר לוואר ברטון, ומשם מתחיל הכל. ברטון, שהוביל קריירה שמבוססת על הזדהות ואמפתיה, רואה בסיפורים לא רק דרך להעביר עלילה אלא דרך ליצירת משמעות ולהבנת עולמנו הפנימי. היכולת לספר סיפור שאנשים יתחברו אליו נובעת מתוך מחויבות פנימית לחשוף פיסות של אמת – בין אם מדובר בחוויות אישיות כואבות או בשמחה פשוטה ומחממת לב. סטוריטלינג, לפי ברטון, הוא סוג של היסטוריה מודרנית – מסורת שעוברת בין דורות ותרבויות, דרך אותה התחייבות רגשית שמחברת אותנו כבני אדם.

מה הופך סיפור לטוב?

ברטון מאמין שבלב של כל סיפור טוב טמון מסר ברור. הסיפור הוא דרך טבעית שלנו כבני אדם להתמודד עם קונפליקטים, להעניק משמעות לאירועים ולהציג את נקודות המבט השונות שקיימות בחיינו. אך לא כל סיפור מצליח לעשות זאת. סיפור טוב, כזה שמצליח לגעת באמת, דורש כמה מרכיבים בסיסיים:

  1. מטרה והכוונה ברורים – ברטון טוען כי הסיפורים המוצלחים ביותר הם אלה שמתחילים עם רעיון ברור. חשוב להבין מה המסר המרכזי בסיפור, מה בדיוק אנחנו מנסים להעביר או ללמד. כשיש לנו מטרה אמיתית, הסיפור מצליח להגיע ללב השומעים, כי יש בו תוכן שמהדהד איתם ומעורר בהם תחושה של חיבור עמוק.
  2. דמויות עם אמת פנימית – חלק בלתי נפרד מסיפור טוב הוא ליצור דמויות שאנשים יכולים להזדהות איתן. ברטון מסביר כי הדמויות אינן חייבות להיות מושלמות או נטולות חולשות, אך חשוב שהן יהיו אותנטיות – דמויות שמכילות חלקים מאיתנו, הנאבקות בצורה אמיתית מול הקונפליקטים שהסיפור מציב בפניהן.
  3. אמפתיה כערך עליון – סיפורים שאינם מבוססים על אמפתיה לעולם לא יצליחו להגיע למעמקי הלב. עלינו להרגיש את הכאב, השמחה והמאבק של הדמויות, ולהעביר תחושות אלו באופן שיאפשר לקהל לחוות אותן בעצמו. בעיניי ברטון, אמפתיה היא הכוח המניע את המסע של כל דמות.
  4. קונפליקט אמיתי והתגברות – אין סיפור בלי קונפליקט. הקונפליקט הוא מה שמוסיף עומק לכל סיפור, נותן לדמויות את ההזדמנות לצמוח ולהשתנות. הוא מזמין את הקהל לצאת למסע עם הדמות, ללמוד ממנה ולחוות את מה שהיא חווה.
  5. מבנה – ישנה חשיבות רבה למבנה הבסיסי של כל סיפור. פתיחה, התפתחות, שיא וסיום – כל שלב תורם לקצב ולרגש שהסיפור מעביר. המבנה הוא שלד שאנו בונים סביבו את הסיפור, אך עם גמישות מסוימת לחרוג מהצפוי ולהפתיע את הקהל בדרכים בלתי צפויות.

התבלין הסודי: איך להוסיף קסם לכל סיפור?

ברטון מציע כמה שיטות כדי להוסיף לסיפור את אותם היבטים חמקמקים שמוסיפים לו “תבלין” ומשדרגים אותו מעוד סיפור פשוט ליצירה מהפנטת:

  1. יצירת אינטראקציה חיה עם הקהל – סיפור טוב הוא כזה שאינו רק מספר עצמו אלא יוצר חיבור חי ומיידי עם המאזינים. ברטון משתמש באינטונציה ובתנועות גוף כדי לייצר עניין ולעורר תחושות בקרב קהל השומעים שלו. אחת הדרכים היא לשאול שאלות באמצע הסיפור או לשלב רגעים של שתיקה מתוחה שגורמים לקהל להרהר ולהרגיש מעורבים.
  2. אמת אישית וחשיפה פגיעה – סיפורים שמתחברים לאנשים הם כאלה שבהם המספר מוכן לחשוף את עצמו. גם בסיפורים בדיוניים, אנחנו יכולים לקחת את מה שאנחנו יודעים ומרגישים באמת ולשלב אותו בעלילה. אם אנחנו מוכנים להיחשף, הסיפור מקבל תוקף נוסף שהופך אותו לאותנטי ונוגע ללב.
  3. שימוש בהומור ובאלמנטים מפתיעים – ברטון מדגיש את השימוש בהומור כאמצעי להקליל ולהעשיר את הסיפור. הפתעות קטנות ושינויים בלתי צפויים בעלילה מסייעים לשמור על עניין הקהל. לדוגמה, הוא משתמש במבטא שונה או באינטונציה מיוחדת לשם דמות כדי להוסיף נופך אישי לסיפור.
  4. שימוש בקונפליקטים פנימיים וניגודים – קונפליקטים פנימיים בין רגשות, כמו קנאה ואהבה, או בין שאיפות ומציאות, יכולים להוסיף עומק לסיפור. הניגודיות הזו מעוררת עניין ורלוונטיות, ומציבה את הדמויות באור שמדגיש את היותן אנושיות ומורכבות.

איך להשתמש בעצות של לוואר ברטון בסיפור שלנו?

אם אנחנו רוצים להשתמש בכלים של ברטון, עלינו להתחיל מהבסיס – להבין את המטרה והמניע של הסיפור. ברטון מציע לחשוב על דמויות שיוכלו לעורר רגש ועניין אצל הקהל, וממליץ ליצור עבורן קונפליקטים אמיתיים ועמוקים. חשוב שנשים לב גם לקצב ולאינטונציה, ונדע לשלב רגעים של הפתעה והומור כדי לשמור על מתח ועל עניין.

כדי ליישם את הגישה של ברטון, ניתן להתחיל בשאלות פשוטות כמו: מה המסר המרכזי של הסיפור? מהם הקונפליקטים שהדמות שלי מתמודדת איתם? אילו אלמנטים מפתיעים אני יכול לשלב כדי לעורר עניין? איך אוכל לגרום לדמות להיראות אמיתית ומעוררת הזדהות?

לסיכום: סטוריטלינג כדרך חיים

לוואר ברטון רואה בסטוריטלינג יותר מאשר כלי להעברת עלילה – הוא רואה בו דרך לבטא את האנושיות שלנו. סיפור טוב הוא סיפור שמכיל את המרכיבים הבסיסיים הללו, אך הוא נוגע ומרגש כאשר הוא משולב בתבלינים הסודיים שמעניקים לו עומק ואותנטיות. אמפתיה, כנות ואומץ – אלה המפתחות שברטון מלמד אותנו להוסיף לכל סיפור כדי להפוך אותו ליצירה בלתי נשכחת, כזו שממשיכה להדהד בלבבות השומעים הרבה אחרי שמסיימים להאזין לו.

כשאנו משתמשים בעקרונות של ברטון, אנו לא רק מספרים סיפור – אנו יוצרים עולם בו הקהל חווה את החיים מנקודת מבט חדשה, מלאה ברגש, תובנה וחיבור עמוק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תוכן עניינים

הנצפים ביותר

זה למה כל כך מאתגר להגדיר מהו סיפור

אמנות הסיפור

Oz

19 נוב 2024

היו ערניים לסכנות השוק והיערכו אליהם מראש

טיפ שיווק יומי

Oz

14 נוב 2024

6 עקרונות למייל שפותחים, קוראים ומשאירים אחריו פרטים

סיפור מותג

Oz

20 נוב 2024

הפעילו הדדיות אצל הלקוחות

טיפ שיווק יומי

Oz

4 נוב 2024

מנעו מצב שבו עקרון ההדדיות פועל לרעתכם

טיפ שיווק יומי

Oz

5 נוב 2024

ענו ל-3 השאלות המובילות מכירה

טיפ שיווק יומי

Oz

17 נוב 2024